لوگو اوچوش
دانشگاه ۱۹ مایس ترکیه

دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

مطالبی که خواهید خواند:

آشنایی با دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه: از نحوۀ پذیرش و ثبت‌نام تا امکانات دانشگاه

دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه از دانشگاه‌های دولتی و نام‌آشنای این کشور است که در حاشیۀ دریای سیاه قرار دارد و هرساله میزبان تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی است. دانشجویان می‌توانند با تهیۀ مدارک لازم و گذر از مراحل پذیرش و ثبت‌نام، در این دانشگاه به تحصیل بپردازند، از امکانات خوب آن بهره‌مند شوند و اقامت تحصیلی در یکی از بهترین شهرهای ترکیه را تجربه کنند. در این مقاله به دانشگاه اوندوکوز مایس و هر آنچه لازم است دربارۀ آن بدانید خواهیم پرداخت.

دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

دانشگاه Ondokuz Mayis University که آن را با نام 19 مایس نیز می‌شناسند، از دانشگاه‌های مطرح ترکیه است که در شهر سامسون، در شمال این کشور واقع شده است. این دانشگاه از سال 1975 به‌عنوان یک مؤسسۀ آموزش عالی کار خود را آغاز کرد و طی سال‌ها به موفقیت‌های بسیاری دست یافت و در عرصۀ جهانی نیز درخشید. علت نامگذاری این دانشگاه به تاریخ 19 مه 1919 برمی‌گردد که در آن مصطفی کمال آتاتورک به شهر سامسون رفت و مبارزه برای استقلال ترکیه را آغاز کرد. اوندوکوز مایس هم‌اکنون یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است و پردیس‌ها و دانشکده‌های بسیاری در شهر سامسون و سایر شهرستان‌های ترکیه دارد.

رنکینگ دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

براساس گزارش سایت timeshighereducation، رنکینگ دانشگاه 19 مایس در سال 2024، بین دانشگاه‌های جهان 1501 و بین دانشگاه‌های آسیا 501 تا 600 است و از میان رشته‌های مختلف این دانشگاه، پزشکی و زیست‌شناسی جزو رشته‌های برتری هستند که رنکینگ آن‌ها براساس گزارش سایت Edurank، به ترتیب 12 و 16 در ترکیه و 776 و 1018 در جهان است. این رتبه‌ها، بیانگر این هستند که تحصیل در دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه می‌تواند تجربۀ آموزشی خوب و رشددهنده‌ای برای دانشجویان باشد. دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه‌ | موسسه مهاجرتی اوچوش

رشته های دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

این دانشگاه به‌طور کلی از 1 کنسرواتور، 3 مدرسه، 11 مدرسۀ حرفه‌ای، 23 کالج و 1 مؤسسه تشکیل شده است که رشته‌های متنوعی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد ودر جدول زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
مهندسی کامپیوتر زیست‌شناسی زبان و گفتاردرمانی
دندانپزشکی مامایی مهندسی الکترونیک برق
مهندسی صنایع طراحی صنعتی فیزیوتراپی و توان‌بخشی
روزنامه‌نگاری پرستاری حقوق
مهندسی عمران مهندسی شیمی مهندسی مکانیک
معماری شنوایی سنجی متالورژی و مهندسی مواد
ارتز و پروتز روانشناسی زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک
رادیو، تلویزیون و سینما اقتصاد پزشکی

شهریه دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

از آنجا که این دانشگاه یک دانشگاه دولتی محسوب می‌شود، شهریۀ خوب و ارزان‌تری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه دارد. این شهریه، براساس رشتۀ دانشگاهی وضع می‌شود که در ادامه به میزان شهریۀ برخی از پرطرفدارترین رشته‌های این دانشگاه خواهیم پرداخت:
نام رشته زبان شهریه (لیر)
پزشکی ترکی 100.000
پزشکی انگلیسی 120.000
دندانپزشکی ترکی 80.000
پرستاری ترکی 25.000
مامایی ترکی 25.000
روانشناسی ترکی 30.000
مهندسی کامپیوتر ترکی 18.000
متالورژی و مهندسی مواد ترکی 18.000
طراحی صنعتی ترکی 25.000
اقتصاد ترکی 15.000
اقتصاد انگلیسی 30.000
جامعه‌شناسی ترکی 12.000
تجارت بین‌الملل و لجستیک ترکی 15.000

بورسیه دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

این دانشگاه علاوه‌بر دریافت شهریه از دانشجویان، برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل خود نیاز به حمایت‌های مالی دارند، بورسیه نیز در نظر گرفته است تا بتوانند با خیال آسوده‌تری به تحصیل ‌و پژوهش بپردازند و شرایط تحصیل در ترکیه برایشان هموارتر شود. بورسیه‌های این دانشگاه 3 نوع است که عبارت‌اند از:
  • بورسیۀ تحصیلی: این نوع بورسیه شامل پرداخت همه یا بخش اعظمی از شهریۀ دانشگاه است.
  • بورسیۀ غذایی: این نوع بورسیه پس از ثبت درخواست در وب‌سایت و تایید اطلاعات دانشجو، جهت تأمین هزینه‌های غذایی به او اعطا می‌شود.
  • بورسیۀ مؤسسات خارجی: این نوع بورسیه از طرف برخی بنیاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است که برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده است.
دانشگاه ۱۹ مایس

امکانات دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

دانشگاه اوندوکوز مایس علاوه‌بر کیفیت علمی، دارای امکانات خوبی است که می‌توان آن‌ها را به 4 بخش امکانات آموزشی، امکانات خوابگاهی، امکانات تفریحی و خدمات درمانی، تقسیم کرد که در ادامه به هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

امکانات آموزشی

این امکانات شامل مواردی است که به دانشجویان در مطالعه و پژوهش و پیشبرد اهداف آموزشی‌شان کمک بسیاری می‌کند. کتابخانه، سالن کنفرانس، آزمایشگاه، کارگاه، سالن اجتماعات، سالن مطالعه، سمپوزیوم و مرکز تحقیقاتی بخشی از این امکانات هستند که در اختیار دانشجویان و اساتید قرار داده شده‌اند.

امکانات خوابگاهی

این امکانات مربوط به اسکان دانشجویان است که شامل 2 مجتمع خوابگاهی دخترانه و پسرانه می‌شود. خوابگاه دخترانۀ آتاکوم در محلۀ معمار سینان قرار دارد که ساختمانی با 150 تخت است و اتاق‌های آن به شکل 1نفره، 2نفره، 3نفره و 4نفره آمادۀ پذیرش دانشجویان هستند. این خوابگاه از امکاناتی مثل سالن استراحت و تلویزیون نیز برخوردار است. خوابگاه پسرانه در پردیس هنرهای زیبا واقع شده است و در مجموع 81 تخت دارد. اتاق‌های این خوابگاه از 1نفره تا 4نفره هستند و دارای آشپزخانۀ مشترک، اتاق تلویزیون و سالن مطالعه‌اند. از بهترین امتیازات این خوابگاه، نزدیکی به مرکز شهر و خطوط قطار شهری و مینی‌بوس است که رفت‌وآمد را برای دانشجویان آسان می‌کند. به‌طور کلی 2 خوابگاه دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه از شرایط خوبی برخوردار هستند و دغدغۀ اسکان دانشجویان را تا حد زیادی برطرف می‌کنند.

امکانات تفریحی

دیگر امکانات این دانشگاه، امکانات تفریحی است که به دانشجویان فرصت داشتن اوقات فراغت و فعالیت در برنامه‌های غیرآموزشی را نیز می‌دهد. برخی از این امکانات عبارت‌اند از استخر شنا، استودیو رادیویی، پارکینگ، باشگاه، زمین تنیس، کافه تریا، بوتیک دانشجویی، مرکز مشاوره، واحد دانشجویان معلول، رویدادهای اجتماعی و فرهنگی، رویدادهای ورزشی، مهمان‌سرا و ….

خدمات درمانی

علاوه‌بر موارد فوق، همۀ دانشجویان و کارمندان و کارکنان دانشگاه می‌توانند از خدمات پزشکی و دندانپزشکی خوبی که در بیمارستان دانشگاه و دانشکدۀ دندانپزشکی آن ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

آدرس و اطلاعات تماس دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

اطلاعات تماس، سایت و لوکیشن دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه، عبارت‌اند از:
سایت رسمی https://www.omu.edu.tr
شمارۀ تماس 1919-312(362)
ایمیل [email protected]
آدرس دقیق Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rektörlük Binası Kurupelit Kampüsü, 55139 Atakum / SAMSUN

شرایط و نحوه پذیرش دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

پذیرش دانشجویان در هر مقطع تحصیلی این دانشگاه شرایط خاص خودش را دارد‌. در برخی موارد دانشجویان برای قبولی در دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه باید در آزمون شرکت کنند و در برخی موارد می‌توانند از پذیرش بدون آزمون این دانشگاه بهره‌مند شوند. در ادامه به شرایط پذیرش در مقاطع تحصیلی مختلف اوندوکوز مایس اشاره خواهیم کرد.

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی

شرایط کلی پذیرش در این مقطع داشتن معدل 12 تا 20، شرکت در آزمون مهارت زبان و شرکت در آزمون یوس دانشگاه است. افرادی که معدل‌شان در محدودۀ مجاز باشد، می‌توانند از پذیرش بدون آزمون دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه استفاده کنند و مشغول به تحصیل شوند؛ اما افرادی که معدل‌شان از حداقل نمرۀ گفته‌شده پایین‌تر است، برای پذیرش باید در آزمون شرکت کنند و درصورت قبولی، مجاز به ثبت‌نام می‌شوند.

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد وابسته به فراهم‌کردن شرایط زیر است:
  • مدرک قبولی در مقطع کارشناسی (ترجیحاً رشته‌های مرتبط)؛
  • کارنامه رسمی مقطع کارشناسی؛
  • مدرک آزمون ALES با حداقل امتیاز 55؛
  • مدرک زبان مرتبط با زبان رشتۀ تحصیلی با امتیاز حداقل 65.

شرایط پذیرش در مقطع دکتری

برنامۀ مقطع دکتری در این دانشگاه به 2 شکل دکتری و دکتری پیوسته ارائه می‌شود که شرایط لازم برای پذیرش در آن‌ها عبارت‌اند از:
  • مدرک کارشناسی ارشد مرتبط؛
  • داشتن معدل 3 از 4 در مقطع کارشناسی؛
  • مدرک آزمون ALES؛
  • حداقل امتیاز ۶۰ برای دوره‌های دکتری با مدرک کارشناسی ارشد؛
  • حداقل امتیاز ۸۰ برای دوره‌های دکتری تلفیقی با مدرک لیسانس؛
  • حداقل امتیاز ۷۰ برای دوره‌های دکتری علوم پایه پزشکی.
دانشگاه ۱۹ مایس

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در این دانشگاه می‌تواند براساس مقطع تحصیلی و رشته و … متفاوت باشد؛ اما به‌طور کلی فراهم‌کردن مدارک زیر، الزامی است:
  • ارائۀ رزومه؛
  • ارائۀ مدرک دیپلم و ریزنمرات و ترجمۀ ترکی آن با تایید دفتر اسناد رسمی یا نمایندگان ترکیه؛
  • 4 قطعه عکس؛
  • بیمه سلامت و زندگی؛
  • گذرنامه؛
  • مجوز اقامت؛
  • فرم درخواست آنلاین؛
  • مدرک آیلتس (درصورت نیاز)؛
  • جزئیات خانواده و اطلاعات فردی؛
  • ویزای دانشجویی؛
  • توصیه‌نامه (MA, PhD)؛
  • اثبات تمکن مالی؛
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه؛
  • ارائۀ مدرک زبان ترکی.
سخن پایانی دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی این کشور است که شرایط مناسبی را برای پذیرش دانشجویان سراسر جهان فراهم کرده است. سطح بالای برنامه‌های آموزشی، امکانات و خدمات دانشگاه و واقع‌شدن در یکی از شهرهای خوب ترکیه، این دانشگاه را به گزینۀ خوبی برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است. متقاضیان می‌توانند با فراهم‌کردن شرایط و مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام، پذیرش این دانشگاه را دریافت کنند.  

سئوالات متدوال درباره دانشگاه اوندکوز مایس:

دانشگاه اوندوکوز مایس در رتبه‌بندی جهانی بین 1501-1600 و در آسیا بین 501-600 قرار دارد.

شهریه‌ها بر اساس برنامه تحصیلی متفاوت است، مثلاً پزشکی به زبان ترکی 100,000 لیره و به زبان انگلیسی 120,000 لیره است.

این دانشگاه سه نوع بورسیه شامل بورسیه شهریه، بورسیه غذا، و بورسیه‌های موسسات خارجی ارائه می‌دهد.

بله، این دانشگاه دو خوابگاه اصلی برای دانشجویان دارد.

بله، برخی رشته‌ها مانند پزشکی به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند.

بله ، شما میتوانید با کمک موسسه اوچوش در دانشگاه اندوکوزمایس بدون کنکور تحصیل بکنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مرتبط

اسکرول به بالا