لوگو اوچوش
دنکلیک

هر آنچه درباره دنکلیک یا معادل‌سازی مدارک باید بدانید

مطالبی که خواهید خواند:

دنکلیک چیست؟

اگر به‌دنبال کارکردن یا ادامۀ تحصیل در کشور ترکیه هستید، باید بتوانید مدارک تحصیلی خود را به دانشگاه یا کارفرمای موردنظرتان اثبات کنید. برای این کار، به معادل‌سازی مدارک یا اصطلاحاً، دنکلیک نیاز دارید. دنکلیک همان برگۀ معادل‌سازی برای مدارک تحصیلی اخذشده از خارج ترکیه است که یا توسط وزارت آموزش و پرورش (برای دوره ابتدایی تا دبیرستان)، یا توسط سازمان آموزش عالی ترکیه (برای مدارک دانشگاهی) به افراد اعطا می‌شود و  نشان می‌دهد که مدارک دریافتی افراد از مراکز آموزشی خارج از ترکیه، معادل مدارک تحصیلی صادرشده در همان مقطع از سمت مدارس و دانشگاه‌های ترکیه هستند. بدین ترتیب، شما با معادل‌سازی مدارک خود در ترکیه می‌توانید به‌سادگی در این کشور کار پیدا کنید یا به ادامه تحصیل بپردازید. اکنون بیایید با جزئیات دنکلیک ترکیه آشنا شویم.

دنکلیک چیست؟

قوانین و شرایط دنکلیک ترکیه

قوانین و شرایط این گواهی همانند تمامی کشورها از جمله ایران است. اگر شما در هر کشوری تحصیل کرده باشید و بخواهید تحصیلات خود را در کشور دیگری مثل ترکیه ادامه دهید، باید بتوانید مدارک تحصیلی را که تاکنون کسب کرده‌اید به وزارت آموزش و پرورش (برای دوره ابتدایی تا دبیرستان)، یا سازمان آموزش عالی ترکیه (برای مدارک دانشگاهی) اثبات کنید.

خدمات تشخیص و معادل‌سازی (Recognition and Equivalence) در شورای آموزش عالی ترکیه از سال 1983 به‌منظور تعیین معادل مدارك كاردانی، كارشناسی و كارشناسی ارشد از مؤسسات آموزش عالی بین‌المللی در نظام آموزش عالی این كشور انجام می شود.

رویه‌های معادل‌سازی در محدودۀ کنوانسیون به‌رسمیت‌شناختن اسناد مربوط به «به‌رسمیت‌شناختن آموزش عالی منطقه اروپا (کنوانسیون لیسبون)، قانون آموزش عالی شماره 2547 و مقررات مربوط به به‌رسمیت‌شناختن و معادل‌سازی دیپلم‌های بین‌المللی آموزش عالی» انجام می‌شود.

سه نوع گواهی دنکلیک ترکیه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • گواهی معادل دیپلم (Diploma Equivalence Certificate): کسانی که می‌خواهند طبق برنامۀ تحصیلات عالی بین‌المللی، فارغ‌التحصیل شوند و کسانی که از رشته‌های بهداشتی فارغ‌التحصیل شده‌اند و می‌خواهند تحصیلات کارشناسی ارشد یا دکترا را در ترکیه داشته باشند، می‌توانند از این مدرک استفاده کنند.
  • گواهی فارغ‌التحصیلی (Graduation Recognition Certificate): فقط کسانی که می‌خواهند «فارغ‌التحصیلی در تحصیلات عالی» را برای ارزیابی مدارک تحصیلی خود بدون ارزیابی دستاوردهای حرفه‌ای مستند کنند.

برای مدارک معادل دیپلم و به رسمیت‌ شناختن فارغ‌التحصیلی، مرحلۀ پیش‌درخواست باید در آدرس‌‌های اینترنتی زیر انجام شود.

  1. شهروندان ترکیه: https://turkiye.gov.tr/yok-denklik-basvurusu
  2. اتباع خارجی: http://denklikbasvuru.yok.gov.tr/denklik/yu-denklik-basvuru-form

 

  • گواهی تشخیص مؤسسه (Institution Recognition Certificate): سندی است که توسط شورای آموزش عالی برای به‌رسمیت‌شناختن مؤسسه آموزش عالی خارجی تهیه می‌شود و می‌توان آن را از طریق دولت الکترونیک دریافت کرد: http://okultanima.yok.gov.tr

اطلاعات دقیق درباره خدمات شناسایی و معادل‌سازی را می‌توان در آدرس https://denklik.yok.gov.tr یافت.

مراحل دریافت گواهی معادل‌سازی (به‌طور کلی برای همۀ دانشجویان بین‌المللی) به شرح زیر است:

  1. مکانی را برای درخواست انتخاب کنید که مناسب شما است:

برای شما بهتر و راحت‌تر است که برای این گواهی در زمانی که در کشور خود هستید اقدام کنید. شما باید دفتر وابسته آموزشی ترکیه را در کشور خود پیدا کنید. برای مشاهده لیست وابسته آموزشی در کشور خود، بر روی لینک کلیک کنید. اگر کشور شما در این لیست نیست، باید به‌محض ورود به ترکیه برای گواهی معادل‌سازی اقدام کنید.

  1. تهیه مدارک موردنیاز:

هنگام درخواست گواهی معادل‌سازی باید اصل مدرک دیپلم و ریزنمرات شما آماده باشد. مدارک اصلی شما همگی باید مهر خورده باشند؛ زیرا یا وابسته آموزشی کشور شما یا اداره کل آموزش و پرورش ترکیه مدارکی را که توسط وزارت امور خارجه تأیید نشده‌اند، قبول نمی‌کنند.

  1. اعمال گواهی معادل‌سازی در ترکیه:

دانش‌آموزان می‌توانند به‌صورت آنلاین برای گواهی معادل‌سازی در https://edenklik.meb.gov.tr درخواست دهند. تمام اطلاعات دقیق در همین آدرس موجود است.

  1. اصل مدارک را پس بگیرید:

پس‌از ارزیابی درخواست شما برای گواهی دنکلیک یا گواهی معادل برای شما صادر می‌شود یا شما برای آن واجد شرایط تشخیص داده نمی‌شوید. در صورت صدور گواهینامه، باید تمامی مدارک موردنیاز را جهت تکمیل ثبت‌نام به امور دانشجویی دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید ببرید و کارهای ثبت‌نام خود را دنبال کنید.

نکات مهم:

  • اگر در کشور شما Educational Attache برای صدور این گواهی وجود ندارد، یا اگر به هر دلیلی مدرک معادل خود را نگرفته‌اید، باید به‌محض ورود به ترکیه درخواست دهید.
  • به خاطر داشته باشید که روند درخواست برای گواهی معادل ممکن است طولانی شود (حتی تا یک سال طول بکشد).

قوانین و شرایط دنکلیک ترکیه

مدارک لازم برای گواهی دنکلیک مقطع دبیرستان

ازآنجاکه سیستم آموزش ترکیه تا مقطع دیپلم، 12 ساله است؛ بنابراین اگر شما دارای مدرک دیپلم نظام قدیم هستید، باید مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و تمام ریزنمرات خود را ارئه کنید؛ اما اگر مدرک نظام جدید دارید، دیپلم و ریزنمرات پایۀ دوازدهم تحصیلی کافی خواهد بود. دیگر مدارک لازم برای دریافت این گواهی عبارت‌اند از:

  • گواهی اصلی مقطع دبیرستان که توسط دفتر اسناد رسمی تأیید و به زبان ترکی ترجمه شده باشد؛
  • اصل و کپی گذرنامه؛
  • برای دریافت ویزای ترکیه اقدام کرده باشید؛
  • سپس باید به ادارۀ آموزش و پرورش برای دریافت گواهی و تکمیل فرایند کاری، مراجعه کنید.

 

مدارک لازم برای معادل‌سازی مقطع لیسانس به بالا

برای گواهی معادل مقطع کارشناسی به بالا، باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • کپی گذرنامه یا کپی اقامت ترکیه؛
  • گواهی دبیرستان؛
  • اصل گواهی فارغ‌التحصیلی، ترجمه‌شده توسط یک دفتر اسناد رسمی؛
  • متن اصلی، ترجمه و تأیید مدارک از یک دفتر اسناد رسمی؛
  • واریز مبلغ 150 لیر به حساب آموزش عالی ترکیه.

معایب انجام ندادن دنکلیک ترکیه

اگر در یک کشور خارجی درس خوانده باشید و سپس به ترکیه مهاجرت کنید، باید مدارک تحصیلی خود را چه برای ادامۀ تحصیل و چه برای پیداکردن کار، معادل‌سازی کنید. نداشتن دنکلیک ترکیه به این معنی است که در بسیاری از موارد، مدرک تحصیلی شما توسط نهادهای دولتی ترکیه به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

  • در صورت انجام‌ندادن دنکلیک ترکیه برای رشته‌های مهندسی، اجازه حضور در نظام مهندسی این کشور را ندارید و امضای شما در پروژه‌ها بی‌اعتبار خواهد بود.
  • در صورت انجام‌ندادن دنکلیک ترکیه برای پزشکان و سایر رشته‌های پزشکی، شما اجازه تأسیس مطب را نخواهید داشت و در بسیاری از موارد، حتی نمی‌توانید به هیچ طریقی به طبابت بپردازید.

زمان تحویل دنکلیک به دانشگاه

زمان تحویل دنکلیک به دانشگاه

معمولاً برای تحویل گواهی به یک دانشگاه در ترکیه، اگر در هنگام ثبت‌نام دنکلیک شما حاضر نباشد، یک فرجه 3 تا 6 ماهه دریافت می‌کنید. شما باید متعهد شوید که در این مدت، گواهی را به دانشگاهتان ارائه می‌دهید، وگرنه از ادامۀ تحصیل منع خواهید شد. بااین‌حال، این موضوع مانند نیاز به مدرک زبان ترکی، در دانشگاه‌های مختلف ممکن است قوانین متفاوتی داشته باشد؛ بنابراین حتماً از بخش آموزش دانشگاه خود درباره ارائه مدرک زبان ترکی و دنکلیک سؤال کنید.

رشته هایی که به دنکلیک نیاز دارند

بیشتر رشته‌های فنی مهندسی و رشته‌های پزشکی در ترکیه به دنکلیک نیاز دارند؛ زیرا این رشته‌ها بسیار تخصصی محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید میزان سواد و مهارت‌های شما با استانداردهای کشور ترکیه مطابقت داشته باشد. دومین نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که هر یک از این رشته‌ها علاوه‌بر ارائه مدارک موردنیاز، آزمون‌هایی دارند که باید حداقل نمرۀ در نظر گرفته‌شده برای قبولی در آن‌ها را کسب کنید.

در ادامه، به معرفی آزمون‌ها و نمرۀ قبولی رشته‌های مختلف برای اخذ این گواهی می‌پردازیم:

  • فارغ‌التحصیلان در رشته‌های پزشکی باید در آزمون STS (آزمون TUS) شرکت و از 100 نمرۀ در نظر گرفته‌شده، حداقل نمرۀ 40 را کسب کنند.
  • فارغ‌التحصیلان رشتۀ‌ دندان‌پزشکی در آزمون STS با محتوای آزمون DUS شرکت می‌کنند و باید نمرۀ 40 از 100 را برای قبولی کسب کنند.
  • افراد فارغ‌التحصیل در رشتۀ داروسازی باید در مصاحبۀ شفاهی قبول شوند.
  • آزمون رشته‌های مهندسی STS-2 است که حداقل نمره قبولی آن 40 از 100 است.
  • آزمونی که برای معلمان انجام می‌شود KPSS است که برای قبولی در آن باید نمره 50 از 100 بگیرید.
  • فارغ‌التحصیلان رشتۀ حقوق نیز یا باید در آزمون STS شرکت کنند یا برخی دروس را در دانشگاه‌های ترکیه بگذرانند تا بتوانند برای معادل‌سازی اقدام کنند.

 

برای دریافت گواهی معادل‌سازی چه کاری باید انجام دهیم؟

  • تمام مدارک موردنیاز برای درخواست گواهی معادل‌سازی را تکمیل کنید.
  • اصل و فتوکپی مدارک باید در یک فایل شفاف (طلقی) قرار داده شوند.
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده باشد.
  • درخواست‌ها باید به واحد آموزش عالی و آموزش خارج از کشور (دفتر 1) توسط شخص یا قیم قانونی براساس درخواست گواهی معادل‌سازی انجام شود. پرونده‌ها پس‌از بررسی، با پروندۀ مخصوص (جلد شفاف) جهت رسیدگی لازم به واحد «ثبت اسناد» تحویل داده می‌شود.
  • در پایان بررسی‌های لازم توسط کارشناسان مربوطه، معادل‌هایی که مقتضی تشخیص داده شوند، آماده می‌شوند (تقریباً 14 روز).
  • اصل مدارک تحویل‌شده در مرحلۀ درخواست در پروندۀ مخصوص (جلد شفاف) به‌همراه گواهی معادل‌سازی به متقاضی یا نمایندۀ قانونی وی ارائه می‌شود.

چگونه گواهی معادل‌سازی خود را تأیید کنیم؟

با طی مراحل زیر از وب‌سایت “evraksorgu.meb.gov.tr” می‌توان مدارک معادل‌سازی را تأیید کرد.

  • کد امنیتی خود را وارد کنید؛
  • شماره سند را وارد کنید. (7 رقم آخر در عنوان ” Number” در بالای گواهی معادل)؛
  • کد سند را وارد کنید. (در پایین گواهی معادل‌سازی قرار دارد)؛
  • بر روی دکمه ارسال کلیک کنید.

 

سخن پایانی

شما برای دانلود فرم درخواست معادل‌سازی یا همان دنکلیک ترکیه می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید. همچنین وب‌سایت https://edenklik.meb.gov.tr با پشتیبانی کامل از زبان فارسی، در زمینۀ معادل‌سازی مدارک تحصیلی به‌صورت الکترونیکی به شما کمک می‌کند.

اگر به‌دنبال دریافت خدمات مهاجرت به ترکیه هستید، مؤسسه مهاجرتی اوچوش، با ارائه انواع خدمات مشاوره‌ای در زمینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه در خدمت شما است. معادل‌سازی مدارک تحصیلی یا همان دنکلیک ترکیه کار چندان سختی نیست و هزینه بسیار کمی دارد؛ بنابراین باید مواظب باشید تا سودجویان به این بهانه از شما هزینه‌های گزاف دریافت نکنند. همراهی در امورات دنکلیک یکی از حوزه‌های تخصصی اوچوش است که می‌تواند در کمترین زمان ممکن، کارهای معادل‌سازی مدارک شما را انجام دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مرتبط

اسکرول به بالا