لوگو اوچوش
تفاوت دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

نکات مهم در مقایسه تفاوت دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

مطالبی که خواهید خواند:

تفاوت دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

به‌دلیل علاقه زیاد دولت ترکیه به موضوع آموزش، تعداد قابل‌توجهی از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها در این کشور تاسیس شده و به‌ویژه، گروه بزرگی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه، اعم از دولتی و خصوصی، گسترش یافته‌اند. بااین‌حال، بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، دوست دارند درباره تفاوت دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه بیشتر بدانند. ویژگی اساسی این دانشگاه‌ها این است که هرکدام از جنبه خاصی منحصربه‌فرد هستند. در این مقاله تصمیم داریم به مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه به لحاظ بورسیه، آزمون‌ها، خوابگاه، امکانات و کیفیت آموزش بپردازیم. با ما همراه باشید.

کیفیت دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

مبنایی که بر فرآیند طبقه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌ها اتاکید می‌کند و از طریق آن دانشگاه‌ها در فهرست‌ سطوح بین‌المللی رتبه‌بندی می‌شوند، مجموعه‌ای از معیارهایی است که کارایی دانشگاه‌ها و کیفیت آن‌ها را می‌سنجد. مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه نشان می‌دهد این دانشگاه‌ها در کیفیت آموزش، تعداد فارغ‌التحصیلان و کسب جوایز و نشان‌های بین‌المللی رتبه بالایی دارند. باوجوداین، تفاوت دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه زیاد است.

در درجه اول، افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند باید توجه کنند که معمولاً دانشگاه‌های دولتی برای پذیرش دانشجویان جدید، شرایط سخت‌تری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دارند؛ چون علی‌رغم توانایی در جذب تعداد زیاد انشجو، قادر به برآورده‌کردن خواسته‌های همه متقاضیان خارجی نیستند. همچنین در سیستم یا مکانیزم پذیرش دانشجویان جدیدالورود در این دانشگاه‌ها نیز تفاوت وجود دارد. به‌عنوان مثال، دانشگاه‌های دولتی براساس سیستم تمایز در فرآیند انتخاب متقاضیان، عمل و تعداد دانشجویانی را که می‌توانند در هر بخش با توجه به توانایی‌های خود اسکان دهند، تعیین می‌کنند. آن‌ها بخشی از کرسی‌های سال نو را به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهند. دانشگاه‌های خصوصی ترکیه از هیچ سیستم آزمون‌گیری پیروی نمی‌کنند و افرادی که مایل به ثبت‌نام در این دانشگاه‌ها هستند، ملزم به قبولی در آزمون برای پذیرش نیستند.

سومین تفاوت مربوط به روش انتخاب رشته دانشجویان است. دانشگاه‌های دولتی در این مورد از مدارک قبلی تحصیلی فرد و آزمون YOS استفاده می‌کنند درحالی‌که دانشگاه‌های خصوصی معیارهای دیگری را برای پذیرش در نظر می‌گیرند. در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه آزمون زبان خارجی جایگزین آزمون یوس می‌شود. علاوه‌براین، شهریه دانشگاه‌های دولتی در مقایسه با هزینه دانشگاه‌های خصوصی بسیار ارزان است؛ اما هزینه‌های تحصیل در ترکیه بین یک دانشگاه و دانشگاه دیگر و بین یک دانشکده با دانشکده دیگر در همان دانشگاه متفاوت است.

دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل در ترکیه معمولاً چندین مزیت نسبت به دولتی دارند که از آن جمله می‌توان به داشتن آزمایشگاه‌های مدرن، برنامه‌های تخفیف و بورسیه و امکان تحصیل به زبان‌های خارجی مانند انگلیسی برای دانشجویان خارجی است. در دانشگاه‌های خصوصی، دانشجو معمولا در گرایش آکادمیک و زبان تحصیلی مورد نظر خود پذیرفته می‌شود. همچنین، رقابت برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار زیاد است؛ اما رقابت در دانشگاه‌های خصوصی زیاد نیست و کسانی که توانایی مالی آن را دارند، به این دانشگاه‌ها می‌روند.

بورسیه دانشگاه

بورسیه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

دانشگاه‌ها در ترکیه یا دولتی و یا خصوصی هستند و هزینه‌های تحصیل بین این دو نوع بسیار متفاوت است. به‌طورکلی، شهریه‌ دانشگاه دولتی معمولاً از 1500 دلار آمریکا در سال بالاتر نمی‌رود، درحالی‌که دانشگاه‌های خصوصی می توانند تا ۲۰ دلار آمریکا برای دوره معادل دریافت کنند. در کل، برنامه‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند معمولاً گران‌تر از درس‌هایی هستند که به زبان ترکی تدریس می‌شوند؛ اما ازآنجاکه ترکیه یک مقصد تحصیلی محبوب در خارج از کشور است، گزینه‌های بورسیه تحصیلی زیادی در دانشگاه‌های خصوصی آن وجود دارد؛ اما دانشگاه‌های دولتی، همان‌طور که گفتیم، بورسیه تحصیلی ندارند.

آزمون دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

ترکیه حدود 200 دانشگاه دارد که 110 دانشگاه آن، دولتی و 90 دانشگاه، خصوصی هستند. مشهورترین دانشگاه‌های خصوصی این کشور، کوچ (KOC) ، سابانچی  (Sabanci، بیلکنت (Bilkent)، یدی تپه (Yeditepe)، مال تپه(Maltepe) و مدیپول(Medipol)  هستند و از دانشگاه‌های دولتی معروف نیز می‌توان به دانشگاه‌های حاجت تپه (Hacattepe)، آنکارا، استانبول، بغازچی (Bogazici)، آک دنیز و مرمره اشاره کرد. مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه نشان می‌دهد در دانشگاه‌های مختلف این کشور، آزمون یوس برای دانشجویان بین‌المللی و سنجش بار علمی آن‌ها برگزار می‌شود؛ اما همه دانشگاه‌ها این آزمون را برگزار نمی‌کنند و هرکدام شرایط خاص خودشان را دارند.

خوابگاه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

انواع مختلفی از مسکن و خوابگاه دانشجویی در ترکیه وجود دارد که در ادامه درباره آن‌های صحبت خواهیم کرد.

خوابگاه عمومی دانشگاه در ترکیه

متقاضیان خوابگاه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه باید بدانند خوابگاه‌های عمومی دانشجویی در بسیاری از ایالت‌های ترکیه به‌طور پراکنده وجود دارند و وابسته به وزارت ورزش جوانان هستند. آن‌ها از دانشگاه‌ها فاصله کمی دارند و حمل و نقل را برای دانشجویان تسهیل می‌کنند و خدمات رایگان زیر را به دانشجویان ارائه می‌دهند:

  • نظافت اتاق؛
  • اینترنت؛
  • وعده‌های غذایی؛
  • لباسشویی.

مبلغ اجاره ماهانه بین 200 تا 300 لیر ترکیه است که در مقایسه با قیمت اجاره خانه و آپارتمان در ترکیه مبلغ ارزانی است. دانشجویان خارجی می‌توانند از طریق سیستم انتخابی که از اکتبر هر سال شروع می‌شود، برای این نوع خوابگاه درخواست دهند؛ اما از آنجایی که تعداد محدودی تختخواب برای دانشجویان خارجی در ترکیه موجود است، احتمال رد درخواست هم وجود دارد. همچنین در صورت پذیرش درخواست، مبلغ 300 لیر ترکیه برای بیمه باید توسط دانشجو پرداخت شود.

خوابگاه دانشگاه خصوصی دانشجویی در ترکیه

خوابگاه‌های دانشگاه‌های خصوصی ممکن است خدمات لوکس‌تر و بهتری نسبت به خوابگاه‌های دولتی داشته‌باشند. در این خوابگاه‌ها، اتاق‌های یک‌نفره، دو نفره و چهار نفره ارائه می‌شود و مهم‌تر از همه این امکان را به دانشجو می‌دهد که اتاق موردنظر خود را انتخاب کند که ممکن است خدمات رایگان اضافی مانند موارد زیر را هم داشته‌باشد:

  • وسایل ورزشی؛
  • تلویزیون؛
  • تلفن؛
  • خدمات بهداشتی.

اجاره این خوابگاه‌ها بین 900 تا 1700 لیر ترکیه است که بسته به مکان و تعداد هم‌اتاقی‌ها متفاوت است. درخواست برای این نوع مسکن برای دانشجویان خارجی بسیار آسان است و با ارائه اظهارنامه دانشجویی از دانشگاه و تعدادی مدارک شخصی بلافاصله بدون هیچ‌گونه درخواست قبلی اتاق به دانشجو داده می‌شود. مبلغ بیمه بسته به نوع مسکن متفاوت است و از 400 لیر شروع می‌شود.

خوابگاه دانشجویی وکیف ترکیه

این خوابگاه‌ها نوعی اقامتگاه دانشجویی تحت نظارت موقوفه مذهبی ترکیه (یک سازمان مذهبی و خیریه مشهور در ترکیه) هستند که از دانشجویان ترک و خارجی حمایت می کند و باتخفیف‌های قابل توجه، خوابگاه‌های مدرن و ایمنی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. مزایای خوابگاه دانشجویی وکیف عبارت‌اند از:

  • این نوع خوابگاه، قوانین سختگیرانه‌ای دارد.
  • این خوابگاه پس‌از مصاحبه با دانشجویان آن‌ها را می‌پذیرد.
  • خوابگاه دانشجویی وکیف در 3 استان ترکیه، استانبول، آنتالیا و ازمیر وجود دارد.
  • خوابگاه دانشجویی وکیف غذا و گرمایش دانشجویان را تامین می‌کند اما خدمات اینترنتی ارائه نمی‌دهد.

خوابگاه خصوصی دانشجویی در ترکیه

این خوابگاه‌ها اقامتگاهی برای دانشجویان هستند که توسط شرکت‌های خصوصی در ترکیه مدیریت می‌شوند و آسایش و آرامش دانشجویان را فراهم می کنند و خدمات متمایزی از جمله موارد زیر ارائه می‌دهند:

  • وعده غذایی صبحانه (نهار و شام هزینه جداگانه دارد)؛
  • ارائه سرویس اینترنت؛
  • خدمات خشکشویی و نظافت؛
  • وجود مکان‌های اختصاصی برای مطالعه و اسکان دانشجویان؛
  • حفاظت از حریم خصوصی.

 

خوابگاه دانشجویی خصوصی بهترین نوع خوابگاه دانشجویی در ترکیه است. شما فقط باید پذیرش خود را در دانشگاه‌های ترکیه با مدارک رسمی ثبت کنید و سپس می‌توانید برای اقامت دانشجویی در این خوابگاه‌ها در هر استان ترکیه اقدام کنید.

آزمون دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

مسکن جوانان در ترکیه (آپارتمان جوانان برای اجاره)

این آپارتمان‌ها برای جوانان اعم از دانشجو یا جوانان خارجی که در ترکیه کار می کنند، در نظر گرفته شده و در سطح شهر استانبول به‌وفور موجود است. این نوع مسکن در بین جوانان عرب محبوبیت زیادی دارد. مزایای مسکن جوانان در ترکیه، عبارت‌اند از:

  • هزینه پایین نسبت به هزینه اجاره خانه در ترکیه که به‌صورت مشترک بین ساکنین تقسیم می‌شود.
  • هزینه بیمه در مقایسه با بیمه خوابگاه‌های خصوصی در ترکیه بسیار پایین است.
  • اجاره شامل هزینه قبوض (آب، برق، گاز، اینترنت) است.
  • رقابت زیادی برای اجاره‌دهی این آپارتمان‌ها بین مالکان وجود دارد؛ چون تقاضا برای این نوع مسکن زیاد و اجاره بها بسته به استان ترکیه متفاوت است.

بااین‌حال، این نوع اقامتگاه معایبی هم دارد که شامل موارد زیر است:

  • عدم ایمنی یکی از مشکلات این خوابگاه‌ها است. مستاجر باید مراقب کلاهبرداری‌ها باشد؛ چون دزدی‌های رایج در این نوع مسکن‌ها که در اثر اختلاط با افراد ناشناس صورت می‌گیرد، باعث می‌شود بسیاری از ساکنین از نگهداری وجوه هنگفت در خانه، خودداری و پول خود را در حساب بانکی شخصی ذخیره کنند.
  • مسکن جوانان گاهی اوقات فاقد بهداشت است، مخصوصاً به‌دلیل اینکه اغلب ساکنان این مسکن‌ها مشغول مطالعه یا کار هستند و کمتر به فکر نظافت اتاق می‌افتند.
  • عدم رعایت حریم خصوصی هم یکی دیگر از مشکلات است. اگر تعداد اتاق‌ها در داخل هر آپارتمان بیشتر از 4 نفر باشد، منجر به شکل‌گیری وضعیت نامناسبی برای مطالعه و استراحت می‌شود.

آکسارای، فاتح و تکسیم از جمله پرجمعیت‌ترین مناطق استانبول هستند که محل اقامت جوانان در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل بین شهری و همچنین اسنیورت و آوجیلار است. هزینه یک اتاق در مسکن جوانان در ترکیه با توجه به استان و محله‌ای که در آن ساکن هستند، به شرح زیر است:

  • در منطقه اسنیورت 850 لیر؛
  • در منطقه آوسیلار 900 لیر؛
  • در منطقه باشکهیر 1100 لیر؛
  • در منطقه بی اوغلو 2900 لیر؛
  • در استان ترابزون 400 تا 500 لیر؛
  • در استان اسکی شهیر 550 تا 700 لیر ترکیه؛
  • در استان بورسا 500 تا 800 لیر؛
  • در استان کوجالی 500 تا 600 لیر.

البته می‌توان این هزینه‌ها را با اشتراک اتاق با یک یا دو دانشجوی دیگر کاهش داد.

انواع خوابگاه در ترکیه

امکانات دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل‌از ثبت‌نام باید در دانشگاه‌های ترکیه بدانید، رسمیت محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه موردنظرتان است. بااین‌حال، به‌طورکلی، دانشگاه‌های ترکیه همگی از امکانات خوبی برخوردارند؛ اما امکانات دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه تا حدودی متفاوت است. به‌عنوان مثال، دانشگاه‌های خصوصی اغلب با آزمایشگاه‌های علمی مدرن خود شناخته می‌شوند که مجهزتر از لابراتوارهای برخی از دانشگاه‌های دولتی است. همچنین، دانشگاه‌های خصوصی هرساله تخفیف یا بورسیه‌هایی را ارائه می‌دهند و گزینه‌هایی برای تحصیل به زبان‌های مختلف، مانند انگلیسی یا زبان‌های دیگر دارند؛ اما در مقابل، دانشگاه‌های دولتی هزینه کمتری را دریافت می‌کنند و اعتبار علمی نسبتاً بالاتری دارند.

کیفیت آموزش دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه به‌دلیل ارائه آموزش با کیفیت بالا شناخته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. هم دانشگاه‌‌های دولتی و هم خصوصی در ترکیه تلاش می‌کنند تا بهترین تجربه آموزشی را به دانشجویان ارائه دهند.

سخن پایانی

هر ساله دانشجویان بیشتری برای تحصیل به ترکیه می‌روند. کیفیت عالی آموزشی و هزینه مقرون‌به‌صرفه در کنار اعتبار و رتبه علمی بالا از جمله دلایل این محبوبیت است. مقایسه دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه نشان می‌دهد که هرکدام از این دانشگاه‌ها دارای مزیت‌های منحصربه‌فردی هستند. خدمات موسسه مهاجرتی اوچوش برای پذیرش بدون کنکور برای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه کاملا رایگان است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مرتبط

اسکرول به بالا