لوگو اوچوش
اجاره ملک در ترکیه

اجاره ملک در ترکیه

مطالبی که خواهید خواند:

همه‌چیز دربارۀ اجاره ملک در ترکیه: نکاتی که شاید تابه‌حال نمی‌دانستید!

کشور ترکیه با داشتن زیبایی‌های طبیعی و موقعیت اقتصادی مناسبش، یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری یا اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت است. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، خرید و اجارۀ ملک و خانه در آن با استقبال زیادی از سوی افراد خارجی به‌ویژه ایرانیان، روبه‌رو شده است. افرادی که به‌دنبال اجاره ملک در ترکیه هستند، باید ابتدا از قوانین و مقررات آن آگاه باشند تا بتوانند به کمک روش‌های موجود، خانۀ مورد نظر خود را پیدا کنند و اقدامات لازم جهت اجارۀ آن را انجام دهند. با ما همراه باشید تا به همۀ آنچه که باید دربارۀ اجاره خانه در ترکیه و اخذ اقامت از طریق آن بدانید، بپردازیم.

اجاره و رهن ملک در ترکیه

اجارۀ ملک یا خانه در کشور خارجی در وهلۀ اول، کار سخت و پیچیده‌ای به نظر می‌رسد، به‌خصوص برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند این کار را انجام بدهند؛ اما در واقع به این سختی‌ها نیست و می‌توان با آگاهی از شرایطی که کشور مقصد تعیین کرده است، به‌راحتی آن را انجام داد. اجاره ملک در ترکیه نیز به همین شکل است و برخلاف گذشته که برای افراد خارجی، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود داشت، امروزه می‌توان به‌شکل آسان‌تری فرایند آن را طی کرد. به‌این‌ترتیب، امکان زندگی در کشوری با فرهنگ غنی، اقتصاد مطلوب و زیبایی‌های طبیعی فراوان با سرمایه گذاری در ترکیه، برای همه فراهم شده است و افراد می‌توانند با اجارۀ خانه، حداقل برای یک سال در این کشور بدون داشتن کیلمیک کارت، اقامت داشته باشند و از مزایای سکونت در آن بهره‌مند شوند. این مسئله، برای ایرانیان که اشتراکات فرهنگی و مذهبی زیادی با مردم ترکیه دارند و به‌دنبال تجربۀ زندگی در این کشور هستند، یک فرصت بسیار خوب محسوب می‌شود.

شرایط اجاره ملک در ترکیه

شرایط و قوانین اجاره ملک در ترکیه

آگاهی از شرایط اجاره ملک، اولین قدمی است که متقاضیان باید بردارند. گرچه این شرایط با شرایط اجارۀ خانه در ایران شباهت‌های بسیاری دارد؛ اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. در یک مرور کلی، مهم‌ترین قوانین و شرایط اجارۀ ملک و خانه در ترکیه به شرح زیر است:

  • برخلاف ایران، در ترکیه چیزی به اسم رهن خانه وجود ندارد و به‌همین‌دلیل خانه‌ها یا باید خریداری شوند یا اجاره.
  • در کشور ترکیه برای اجاره‌دادن خانه مبلغ زیادی به‌عنوان پول پیش گرفته نمی‌شود و به‌جای آن، در ابتدای کار مبلغی به‌اندازۀ 1 یا 2 فقره از اجارۀ ماهانه از مستأجر گرفته می‌شود که به مبله‌بودن یا نبودن خانه بستگی دارد.
  • مبلغی که ابتدای کار از مستأجر گرفته می‌شود، دپوزیت نام دارد و پس‌از اتمام قرارداد، به او پس داده خواهد شد.
  • برخلاف ایران، در ترکیه، اجارۀ خانه باید ابتدای ماه پرداخت شود نه آخر ماه.
  • کلیۀ شرایط اجاره باید به‌صورت کتبی و با جزئیات لازم در قرارداد ثبت شود، وگرنه فاقد اعتبار خواهد بود.
  • موجر باید خانه و اسباب آن را به‌شکل سالم و تعمیرشده به مستأجر تحویل دهد و مستأجر نیز باید به همین شکل، در پایان کار به او پس بدهد و اگر چیزی آسیب دید، باید پیش‌از تحویل‌دادن خانه، آن را تعمیر کند.
  • درصورتی‌که طرفین بخواهند پیش‌از موعد، قرارداد اجاره را فسخ کنند، باید از 2 ماه قبل آن را اطلاع بدهند.
  • طبق قانون ترکیه، موجر نمی‌تواند بدون دلیل موجه و منطقی قرارداد را فسخ کند مگر اینکه مستأجر مشکل خاصی داشته باشد؛ مثلاً اجاره را پرداخت نکند، برای همسایه‌ها مشکلات جدی ایجاد کند و ….
  • اجارۀ فرعی در ترکیه غیرقانونی است و درصورتی که این‌کار با موافقت صاحب‌خانه انجام شود، کلیۀ مسئولیت‌ها به عهدۀ مستأجر جدید است.
  • قرارداد اجاره باید شامل نام مستأجر و صاحب‌خانه، اطلاعات تماس یا شمارۀ مالیات هر دو باشد. همچنین در قرارداد اجاره باید مبلغ ودیعه و اجاره، تاریخ شروع و پایان اجاره و مسئولیت آب و برق و هزینه‌ها مشخص شود و به امضای طرفین برسد و هر دو یک کپی از سند نهایی را نگه دارند.
  • طبق قانون اجاره ملک ترکیه، مالک حق افزایش اجاره را دارد؛ اما اگر مستأجر آن را نپذیرد، حل این اختلاف معمولاً نیازمند طی مراحل قانونی است و دادگاه به آن رسیدگی می‌کند.
  • طبق مادۀ 344 قانون تعهدات شماره 6098، افزایش اجاره بین طرفین تا زمانی قابل قبول است که نرخ رشد از میانگین قیمت شاخص 12 ماهه نسبت به سال اجاره قبل تجاوز نکند.

مراحل اجاره و رهن ملک در ترکیه

پس‌از آشنایی با شرایط اجاره ملک در ترکیه و گرفتن مشاوره‌های لازم، باید مراحل آن را طی کرد که این مراحل به ترتیب زیر هستند:

  • تعیین بودجه: در مرحلۀ اول متقاضی باید بودجۀ خود را تعیین کند تا بتواند با توجه به توان مالی خود، یک خانه انتخاب کند.
  • انتخاب مکان: در مرحلۀ بعدی، لازم است که شهر و محلۀ دلخواهش را انتخاب کند تا بتوان خانه‌های آن منطقه را بررسی کرد.
  • پیداکردن مشاور املاک معتبر: پس‌از انتخاب محله، لازم است که فرد برای پیداکردن خانه با یک مشاور املاک معتبر در ترکیه همکاری کند. گرچه بدون کمک‌گرفتن از املاکی نیز می‌توان فرایند اجاره را طی کرد؛ اما به‌دلیل آشنایی کامل آن‌ها با منطقه و شرایط اجاره در ترکیه، بهتر است که این کار با همراهی آن‌ها انجام شود تا با موفقیت به پایان برسد.
  • بازدید: بعد از پیداکردن خانه لازم است که فرد به‌شکل حضوری از خانه بازدید کند و شرایط آن را مورد بررسی قرار دهد.
  • مذاکره: پس‌از انتخاب خانه، باید با صاحب‌خانه وارد مذاکره شد تا درمورد جزئیات قرارداد تصمیم گرفت و به توافق رسید.
  • تنظیم قرارداد اجاره: بعد از توافق با موجر، لازم است که قرارداد اجاره با تمام ضوابط و نکات قانونی، نوشته و ثبت شود و سپس به امضای طرفین برسد.
  • پرداخت هزینه: پس‌از امضا و ثبت قرارداد، مستأجر باید هزینۀ اولیه را پرداخت کند.
  • رعایت قوانین و اسکان: بعد از پرداخت هزینه، مستأجر می‌تواند ضمن رعایت شرایط و قوانینی که پیش‌تر به آن اشاره شد، تا پایان اعتبار قرارداد در خانه ساکن باشد.

هزینه اجاره ملک در ترکیه

هزینه اجاره ملک در ترکیه

هزینه اجاره ملک در این کشور، به شرایط خانه و شهر و منطقه‌ای که در آن واقع شده است، بستگی دارد. به‌همین‌دلیل اجاره‌بها در شهرهای مختلف ترکیه مثل استانبول، ازمیر، آنکارا و … متفاوت است. برای مثال، اجاره در محلۀ کوزای استانبول 85 لیر به‌ازای هر متر مربع است و در محلۀ چانکایای آنکارا برای خانه‌ای با 20 الی 75 متر مربع، باید هزینه‌ای معادل 1260 تا 4725 لیر پرداخت کرد.

به‌دلیل ثابت‌نبودن اجاره در شهرها و محله‌های مختلف ترکیه، پیشنهاد می‌شود متقاضیان برای دریافت اطلاعات کلی در رابطه با ملک و خانه‌ها، با مشاوران اوچوش در تماس باشند و از مشاوره رایگان خدمات ملکی در ترکیه که از سوی آن‌ها ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

اخذ اقامت از طریق اجاره ملک در ترکیه

دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک در سال 2024 امری دشوار محسوب می‌شود. بااین‌حال هنوز امکان این کار وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، می‌توان از طریق اجارۀ خانه به‌مدت 1 سال در ترکیه زندگی کرد و این یکی از کم‌دردسرترین روش‌های گرفتن اقامت ترکیه است. برای این کار، متقاضی باید برخی مدارک را آماده کند و ارائه بدهد که عبارت‌اند از اجاره‌نامۀ محضری، شمارۀ مالیاتی، فرم راندوو، نسخۀ اصل و کپی پاسپورت، 4 قطعه عکس 4*3، ترجمۀ مدارک ضروری مثل شناسنامه، سند ازدواج و بیمه درمانی معتبر با اعتبار 1 سال.

نکات مهم اجاره ملک در ترکیه

علاوه‌بر آنچه که گفته شد، برخی نکات جزئی نیز وجود دارد که ممکن است خیلی‌ها از آن باخبر نباشند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • متقاضی باید اطمینان حاصل کند که امضاکنندۀ قرارداد اجاره، صاحب‌خانه یا وکیل صاحب‌خانه است.
  • جزئیات آدرس و اطلاعات خانه حتماً باید دوباره بررسی شود و مطابقت داده شود.
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد با تاریخ امضا متفاوت است و به‌همین‌دلیل باید حتماً به آن توجه کرد.
  • ممکن است از مستأجر، ضامن طلب کنند.
  • برای پرداخت اجاره، باید جزئیات حساب بانکی صاحب‌خانه چک شود و درصورتی که قرار است اجاره به حساب شخص دیگری واریز شود، حتماً باید این مسئله را در قرار داد بنویسند.
  • به جزئیاتی مانند مبله‌بودن یا نبودن آپارتمان و خانه باید توجه کرد؛ زیرا هزینه‌های آن‌ها متفاوت‌اند.
  • مستأجر باید مطمئن شود که صاحب‌خانه، همۀ صفحات قرارداد و به‌ویژه صفحۀ نهایی آن را امضا کرده است و تاریخ نیز ذکر شده است.
  • نام افراد زیر 18 سالی که قرار است ساکن خانه بشوند نیز باید در قرارداد اجاره ذکر شود.

 

سخن پایانی

دریافت اقامت و زندگی در ترکیه فرصتی عالی برای بهره‌مندی از مزایای این کشور است که با اجاره ملک در ترکیه می‌توان به آن دست یافت. این کار مستلزم رعایت برخی شرایط و قوانین است که این قوانین شباهت زیادی به قوانین اجارۀ خانه در ایران دارند. بااین‌حال تفاوت‌هایی نیز هست که باید به آن‌ها توجه کرد. متقاضیان بعد از آگاهی از این قوانین و فراهم‌آوردن شرایط لازم، می‌توانند تجربۀ سکونت در یکی از بهترین و زیباترین کشورهای جهان را کسب کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مرتبط

اسکرول به بالا