لوگو اوچوش
شغل های پردرآمد ترکیه

شغل های پردرآمد ترکیه

مطالبی که خواهید خواند:

شغل های پردرآمد ترکیه

به‌عنوان کشوری با تولید فراوان و نیروی کار جوان و بااستعداد، ترکیه به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای متخصصانی از سراسر دنیا در بسیاری از صنایع مانند فولاد، نساجی و فنّاوری اطلاعات تبدیل شده است. میانگین حقوق در سال اخیر (2023) در ترکیه حدود 94 هزار لیر ترکیه (TRY) در سال بوده است که طبق نرخ ارز در آوریل 2023 معادل با 4872 دلار آمریکا است. پس چه قصد دارید به ترکیه مهاجرت کنید و یا می‌خواهید محل کار خود را به آنجا منتقل کنید، بهتر است اطلاعاتی کلی دربارۀ دستمزد و اقتصاد این کشور داشته باشید. خوشبختانه شما حتی اگر به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده باشید و یا برای مدت طولانی سابقۀ کار در دنیای را دارید، می‌توانید به یک درآمد بالا در ترکیه برسید. پس بیایید بررسی کنیم که شغل های پردرآمد ترکیه کدام‌ها هستند.

پردرآمدترین شغل‌های ترکیه

اگر شما هم دوست دارید بدانید که پس از مهاجرت به ترکیه چجوری در ترکیه درآمد بالا داشته باشیم، باید ابتدا به تخصص خود توجه کنید. در حال حاضر، عناوین شغل های پردرآمد ترکیه در سال 2024 به‌تفصیل در فهرستی که در ادامه مشاهده می‌کنید، بیان شده‌اند.

جراحی و پزشکی

پزشکی و جراهی در ترکیه

جراحی، پردرآمدترین شغل در ترکیه است و جراحان این کشور حقوق بالایی دارند. اگر بخواهیم شما را با بهترین شغل‌های پردرآمد برای خارجی‌ها در ترکیه آشنا کنیم، ابتدا باید به شغل پزشکی اشاره کنیم. پزشکان در ترکیه سالانه حدود 25 هزار دلار دریافت می‌کنند.

با این وجود، باید به این نکته توجه کنید که پزشکان خارجی پس از اخذ تابعیت ترکیه نمی‌توانند در بیمارستان‌های دولتی ترکیه کار کنند و باید تا زمانی که شهروند ترکیه محسوب شوند، در مطب خود کار کنند.

همچنین، دستمزد یک جراح در ترکیه به تخصص و موقعیت او بستگی دارد و هرچه در شغلش مهارت بیشتری داشته باشد، درآمد بیشتری خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، جراحان مغز و اعصاب در ترکیه موقعیت و حقوق قابل توجهی دارند. حرفۀ جراحی، مستلزم ریسک بالایی است و نیاز به دانش گسترده و مسیر طولانی برای یادگیری و اخذ مدرک دارد.

ترکیه از نظر تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در جایگاه بالاتری نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه قرار دارد. به‌همین‌دلیل، بسیاری از بیماران از کشورهایی مانند عربستان، ایران، عراق و … برای درمان بیماری‌های خود به ترکیه سفر می‌کنند. با توجه به این موضوع، پزشکان با تخصص‌های مختلف در ترکیه حقوق قابل توجهی دارند.

دندان‌پزشکی و ارتودنسی

دندان پزشکی در ترکیه

دندان‌پزشکان و ارتودنتیست‌های متخصص در درمان بیماری‌های فک و دندان در ترکیه درآمد خوبی خواهند داشت. به‌طوری که متوسط درآمد یک دندانپزشک در ترکیه حدود 13 هزار دلار در سال است. البته درآمد یک متخصص ارتودنسی به سطح تجربه و وضعیت شغلی فرد بستگی دارد. با این حال، با هر درجه‌ای از تخصص، برای کار در ترکیه، باید یا دعوت به کار شده باشید یا مجوز کار گرفته باشید؛ اما افرادی که با خرید آپارتمان در ترکیه تابعیت این کشور را دریافت می‌کنند، مراحل کمتر و ساده‌تری را برای شروع کار طی می‌کنند و راحت‌تر جذب بازار کار می‌شوند.

وکالت

وکالت در ترکیه

یکی از شغل های پردرآمد ترکیه برای خارجی‌ها، وکالت است. متوسط درآمد یک وکیل در ترکیه حدود 8 هزار دلار در سال است. در واقع، امروزه وکلا یکی از گروه‌هایی هستند که در تعداد بالا به ترکیه مهاجرت می‌کنند. به‌خصوص در حال حاضر که بازار بیزینس در استانبول و شهرهای دیگر ترکیه بسیار داغ شده است، پردرآمدترین شهرهای ترکیه به وکلای قدرتمندی هم نیاز دارند؛ مثلاً در حال حاضر با توجه به بازار داغ خرید و فروش املاک در شهر استانبول، در حال حاضر وکالت به یکی از شغل های پردرآمد در استانبول تبدیل شده است.

مدیریت بانک

نگه‌داشتن صدها میلیون وجه نقد و سرمایه‌گذاری با تمام ریسک‌های مرتبط، مدیریت یک بانک را به وظیفه‌ای حیاتی در هر کشوری تبدیل می‌کند؛ بنابراین به‌دلیل ریسک شغل مدیران بانک، این شغل یکی از پردرآمدترین مشاغل در ترکیه است و به‌علت درآمد بالایی که دارد، افراد زیادی به این شغل علاقه‌مند هستند و دوست دارند در ترکیه مدیر بانک شوند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. متوسط درآمد مدیران بانک در ترکیه حدود 6 هزار دلار در سال است و به‌عنوان یکی از شغل های پردرآمد در آنکارا هم شناخته می‌شود.

مدیریت عامل

مدیران عامل عمدتاً مسئول موفقیت یا شکست سازمان‌های بزرگ هستند؛ بنابراین دستمزد بالای آن‌ها به‌دلیل دامنۀ وسیع نفوذ و خطرات موجود در کارشان است. میانگین حقوق مدیر عامل در ترکیه حدود 5 هزار دلار در سال است.

مدیریت ارشد مالی

هر شغلی که شامل مدیریت پول باشد، به‌طور خودکار، حقوق بالایی دارد. یک مدیر مالی، هزینه‌ها و درآمدها را مدیریت می‌کند و بدین‌ترتیب، مستقیماً بر عملکرد یک سازمان تأثیر می‌گذارد. میانگین حقوق مدیران مالی ارشد در ترکیه حدود 5 هزار دلار در سال است.

تدریس در دانشگاه

تدریس در دانشگاه های ترکیه

اساتید دانشگاه دارای مشاغل پردرآمد و معتبری هستند. استادشدن کار آسانی نیست و نیاز به پشتکار دارد و تا حدودی به‌همین‌دلیل است که آن‌ها درآمد زیادی کسب می‌کنند. افرادی که قصد دارند از طریق شغل استاد دانشگاهی درآمد بالایی داشته باشند، برای استخدام و تدریس در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه باید چندین سال تحصیل کنند و در رشتۀ موردنظر خود دکترا بگیرند. متوسط درآمد یک استاد دانشگاه در ترکیه حدود 8 هزار و پانصد دلار در سال است و بدین‌ترتیب، در زمرۀ شغل های پردرآمد ترکیه قرار می‌گیرد.

خلبانی

خلبانی در ترکیه

خلبانان برنامه‌های آموزشی سختی را پشت سر می‌گذارند و مسئول ایمنی هزاران نفر هستند. بسیاری از کودکان در رؤیای خود می‌خواهند خلبان بزرگی شوند و در آسمان پرواز کنند. این شغل رویایی در ترکیه نیز درآمد قابل توجهی دارد و خلبان اول و دوم به‌ترتیب حقوق بالایی می‌گیرند. البته ممکن است شما به‌سرعت به این شغل نرسید و این مسیر فراز و نشیب‌های زیادی دارد؛ اما پس از گذراندن چندین دوره، یک خلبان درجۀ یک با درآمد رؤیایی خواهید شد.

مدیریت بازاریابی

مدیران بازاریابی مسئول افزایش درآمد سازمان خود هستند. آن‌ها مستقیماً مسئول ایجاد شغل هستند؛ بنابراین حقوق معقولی دریافت می‌کنند.

برنامه‌نويسی

برنامه نویسی در ترکیه

برنامه‌نویسی یکی از مشاغل پرطرفدار و پرسود در ترکیه است که شاید پردرآمدترین شغل فنی در ترکیه باشد. به‌عنوان یک برنامه‌نویس، می‌توانید در شرکت‌های دولتی یا خصوصی کار کنید یا با استفاده از دانش خود از طریق پروژه، درآمد کسب کنید.

دام‌پزشکی

دامپزشکی در ترکیه

رعایت حقوق حیوانات در ترکیه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و به‌همین‌دلیل دام‌پزشکی به یکی از مشاغل پول‌ساز ترکیه تبدیل شده است؛ اما طبق قوانین ترکیه، اتباع خارجی اجازۀ فعالیت در زمینۀ دام‌پزشکی در این کشور را ندارند. علاوه‌بر دام‌پزشکی، مشاغل دیگری مانند مامایی، پرستاری، غواصی و خدمۀ کشتی نیز برای خارجی‌ها در ترکیه ممنوع است.

مدیریت فنّاوری اطلاعات

متتخص فناوری اطلاعات در ترکیه

شما به‌عنوان یک مدیر فناوری اطلاعات، مسئول حفاظت و امنیت زیرساخت‌ها و شبکه‌های فناوری اطلاعات شرکت خود در برابر خطراتی مانند هکرها و بدافزارها هستید؛ اما در کشور ترکیه، متخصصان IT به‌دلیل دریافتی بالایی که دارند، سختی کار و زمان زیادی که برای حل برخی از این مسائل در بخش فناوری اطلاعات صرف می‌کنند را به‌خوبی تحمل می‌کنند! شما به‌عنوان مدیر فناوری اطلاعات می‌توانید هر ماه از 10 هزار تا 25 هزار لیر درآمد کسب کنید.

مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی بخشی است که در سال‌های اخیر در کشور ترکیه کمی نادیده گرفته شده است؛ اما هنوز هم از نقاط کانونی مهم برای هر شرکتی محسوب می‌شود. مدیران منابع انسانی در همه چیز، از استخدام کارمند گرفته تا اخراج او نقش دارند، و اگر شما بتوانید شغل مدیر مسئول منابع انسانی در یک شرکت را به دست بیاورید، هر روز در مسیر بانک، لبخندزنان خواهید بود. درآمد ماهیانۀ این شغل از 11 هزار تا 25 هزار لیر متغیر است؛ بنابراین قطعاً در لیست شغل های پردرآمد ترکیه جای دارد.

مهندسان

مهندسی در ترکیه

با توجه به وضعیت «حقوق در برابر تخصص» در کشورمان، اگر از ما بپرسید که در ترکیه چه شغلی داشته باشیم؟ یکی از اولین جواب‌های ما، استخدام در یک شرکت مهندسی است. کشور ایران از سال‌های دور به‌عنوان یکی از تربیت‌کنندگان بزرگ مهندسان نخبه در دنیا شناخته ‌شده است؛ اما متأسفانه درآمد مهندسی در ایران، چندان قابل توجه نیست.

البته راه تبدیل‌شدن به یک مهندس کاملاً متخصص هرگز آسان نیست. این امر مستلزم یک برنامۀ آموزشی دقیق و همچنین صرف زمان بسیاری است؛ اما خوشبختانه در کشور ترکیه در پایان هر ماه به‌میزان زیادی، زحمات شما جبران می‌شوند. مهندسی مانند پزشکی به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از پرتقاضاترین شغل‌های تخصصی در ترکیه است. یک فارغ‌التحصیل نوپای مهندسی از دانشگاه‌های معتبر می‌تواند پول خوبی به دست آورد، و با پیشرفت شغلی، ممکن است به مهندس ارشد ارتقا پیدا کند. بهترین جنبۀ مهندسی در ترکیه این است که شما به‌خوبی حقوق دریافت می‌کنید؛ زیرا مهندسان اصلی یک شرکت می‌توانند هر ماه از 10 هزار تا 25 هزار لیر، درآمد کسب کنند.

ریاست تدارکات

به‌عنوان رئیس تدارکات، شغل شما مستلزم نظارت بر خرید شرکت شماست. در هر صورت پس از مشاوره با واحدهای مالی و تدارکات، مسئولیت تدوین طرح‌های خرید بر عهدۀ شما خواهد بود. این نقش، به‌عنوان رئیس تدارکات مستلزم مجموعه‌ای از توانایی ها است. ما در مورد مهارت‌های استثنایی مدیریت پروژه و مهارت‌های مذاکره صحبت می‌کنیم. شما هر ساله به‌دلیل ماهیت شغلی خود درآمد زیادی کسب خواهید کرد. در ترکیه، یک رئیس تدارکات در هر شرکتی می‌تواند تقریباً 9 هزار لیر در ماه درآمد داشته باشد و بسته به تخصص شما و سازمانی که در آن کار می‌کنید، امکان کسب درآمد تا 25 هزار لیر در ماه هم وجود دارد.

بوفه‌های کوچک غذافروشی

بد نیست کمی هم به شغل های آزاد پردرآمد در ترکیه نگاه کنیم. تاکنون مشاغلی که تا این قسمت از مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم نیاز به تخصص و تحصیلات دانشگاهی داشتند؛ اما در ترکیه بسیاری از مشاغل بدون نیاز به تحصیل و گذراندن دوره‌های آکادمیک درآمد نسبتاً خوبی دارند؛ مثلا داشتن بوفه‌های غذا و آبمیوه، سالن‌های ورزشی مخصوص بانوان، و مراکزی که خدمات مانیکور و پدیکور ارائه می‌دهند، از پردرآمدترین مشاغل آزاد ترکیه هستند. راه‌اندازی این مشاغل نیاز به سرمایۀ زیادی ندارد و شما با کمی دانش و تجربه کسب درآمد خواهید کرد.

متخصص تغذیه

مثل همۀ کشورهای توسعه یافته در دنیا، متخصص تغذیه یکی از شغل های پردرآمد ترکیه است. در واقع، از آنجایی که در سال‌های اخیر بحث سلامت و حفظ تناسب وزن در تمام کشورهای دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده است، متخصصان تغذیه در ترکیه هم جزء افراد با درآمد بالا شده‌اند. یک متخصص تغذیه می‌تواند در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کار کند؛ اما اگر یک مطب خصوصی به‌عنوان متخصص تغذیه داشته باشید، درآمد بیشتری نسبت به کار در بیمارستان خواهید داشت.

مدیر ساخت‌وساز

با رونق صنعت ساخت‌وساز در سرتاسر ترکیه، وجود پرسنلی با توانایی رهبری بالا در برخی از این پروژه‌ها، با تقاضای زیادی مواجه شده‌اند. آن‌ها در برنامه‌ریزی پروژه‌های ساختمانی تا زمانی که به کارفرما تحویل داده شوند، مشارکت دارند. در واقع، مدیریت ساخت‌وساز به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از شغل های پردرآمد ترکیه است و بسته به پیچیدگی پروژه، یک مدیر ساخت‌وساز می‌تواند در هر ماه تا 6 هزار دلار درآمد داشته باشد.

اکچوئرها

با گسترش صنعت بیمه در ترکیه، تقاضا برای اکچوئر نیز افزایش می‌یابد. کار اکچوئری سخت است. این کار مستلزم جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌ها و انجام ارزیابی دقیق ریسک براساس آن داده‌ها است. شما ممکن است از 8 تا 20 هزار لیر در ماه از کار در این موقعیت کسب درآمد کنید.

سخن پایانی

لیست شغل های پردرآمد ترکیه بیشتر از چیزی هستند که در این مقاله بیان شده است. با این حال، ما سعی کردیم پردرآمدترین شغل‌های ترکیه را به‌طور خلاصه بررسی کنیم. به‌خصوص اگر پزشک، استاد دانشگاه و مهندس هستید، پس از مهاجرت به ترکیه آینده شغلی روشن‌تر و درآمدهای بسیار بالا در انتظار شما است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مرتبط

اسکرول به بالا