لوگو اوچوش
پذیرش بدون کنکور در ترکیه

پذیرش بدون کنکور در ترکیه

مطالبی که خواهید خواند:

پذیرش بدون کنکور در ترکیه

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه را دارید، همه چیزهایی را که باید در مورد آموزش عالی و پذیرش بدون کنکور ترکیه بدانید، در اینجا پیدا خواهید کرد. ترکیه به یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی که به‌دنبال تجربه تحصیلی متنوع و قدرتمندی هستند، تبدیل شده است. اگر به‌دنبال مدرک لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا هستید، بیش‌از 100 دانشگاه دولتی ترکیه و بیش‌از 75 دانشگاه خصوصی در این کشور، مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی را متناسب با علایق شما ارائه می‌دهند؛ اما بیشتر دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجو، به نتایج آزمون‌های ورودی دانشگاه نیاز دارند. بااین‌حال، پذیرش بدون کنکور ترکیه درحال‌حاضر ممکن است. دانشگاه های بدون آزمون ترکیه کدام‌اند و چگونه می‌توانیم برای تحصیل در این دانشگاه‌ها اقدام کنیم؟ در ادامه پاسخ خود را پیدا خواهید کرد.

 

با موسسه اوچوش می‌توانید بدون کنکور در دانشگاه‌های دولتی ترکیه تحصیل کنید! فرصت بی‌نظیر برای آینده‌ای روشن.

 

پذیرش بدون کنکور ترکیه چطور ممکن است؟

دانشگاه‌های ترکیه، اخیراً با ثبت‌نام آسان و هزینه‌های تحصیل و زندگی بسیار مقرون‌به‌صرفه، موردعلاقه دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته‌اند. ترکیه که دارای سابقه طولانی آموزش عالی و موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی است، اهمیت زیادی برای گنجاندن دانشجویان بین‌المللی در سیستم تحصیلات عالی خود قائل است. این کشور در نتیجۀ ارزش‌ها و فرهنگ خود، با رویکردی آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه، فرصت تحصیل و زندگی راحتی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد و دانشجویان خارجی را از دیگران متمایز نمی‌کند؛ اما آیا پذیرش بدون کنکور ترکیه در همه دانشگاه‌های این کشور برقرار است؟

مدارک لازم برای تحصیل در کشور ترکیه

به‌طور کلی، از مقطع کارشناسی تا دکترا، مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه به‌صورت زیر هستند:

برای مدرک کارشناسی:

  • کپی پاسپورت بین‌المللی؛
  • عکس پرسنلی جدید؛
  • دیپلم دبیرستان یا گواهی فارغ‌التحصیلی، با حداقل معدل 70 از 100؛
  • نمرات آزمون مهارت زبان (تست مهارت تافل یا آزمون زبان دانشگاه)؛
  • فرم درخواست، رونوشت، انگیزه‌نامه و موارد دیگر.

مدارک برای تحصیلات عالی:

  • کپی پاسپورت بین‌المللی؛
  • عکس پرسنلی جدید؛
  • مدرک لیسانس یا فوق لیسانس؛
  • انگیزه‌نامه، CV، توصیه‌نامه؛
  • نمرات امتحان (GRE یا GMAT)، آزمون مهارت زبان (TOEFL)؛
  • مدارک مالی، امتحانات کتبی، مصاحبه و غیره.

شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه

روش‌های پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه بسیار متفاوت هستند و مؤسسات دولتی الزامات سخت‌تری برای پذیرش دانشجو دارند. یک شرط ضروری برای دانشگاه‌های دولتی، آزمون YÖS است. این آزمون به‌عنوان معیاری برای دانش‌آموزانی است که نمرات دبیرستان آن‌ها ممکن است کمتر از معیارهای پذیرش باشد؛ مثلاً فرض کنید مدرک تحصیلی شما نمره‌ 63 از 100 دارد، که کمتر از پایین‌ترین شرط است؛ اما همچنان می‌توانید با گذراندن آزمون YÖS برای دانشگاه‌های دولتی ترکیه درخواست دهید.

به‌غیر از آزمون YÖS، برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه، ممکن است متقاضیان ملزم به رعایت معیارهای نمره SAT باشند. حداقل نمره 600 از 800 در ریاضی و نمره کل 1000 از 1600 (ترکیب بخش‌های ریاضی و خواندن انتقادی) در این آزمون، ممکن است حداقل برای واجد شرایط‌بودن درنظر گرفته شود.

به‌خاطر داشته باشید که این الزامات نمره SAT می‌تواند در بین دانشگاه‌ها و برنامه‌ها متفاوت باشد. توصیه می‌شود معیارهای پذیرش دانشگاه‌های فردی را بررسی کنید تا از انطباق با پیش‌نیازهای نمره SAT خاص آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

با این اوصاف و با وجود آزمون YÖS و SAT، آیا پذیرش بدون کنکور ترکیه واقعی است یا فقط تبلیغاتی است که در اینترنت رواج پیدا کرده است؟ خوشبختانه برخی از دانشگاه‌های ترکیه به‌جای نیاز به نمرات آزمون استاندارد مانند SAT، تأکید بیشتری بر نمرات دیپلم دبیرستان، امتحانات ورودی خاص دانشگاه یا رشته تحصیلی، اظهارات شخصی، توصیه‌نامه‌ها یا مصاحبه‌ها دارند. همچنین، لغو الزام شرکت در آزمون YÖS، این فرصت را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است تا در بسیاری از دانشگاه‌های بدون آزمون ترکیه ثبت‌نام کنند.

دانشگاه‌های ترکیه که با داشتن کیفیت آموزشی بالا در لیست دانشگاه‌های محبوب برای خارجی‌ها جای دارند، امروزه به‌دلیل داشتن امتیاز ثبت‌نام بدون آزمون، جزء اولویت‌های اولیه دانشجویان بین‌المللی هستند. بدین‌ترتیب این در دانشگاه‌ها که در منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) قرار دارند، رویه‌های مشابهی با دانشگاه‌های اتحادیه اروپا در آن‌ها برقرار است. آن‌ها با اعتبار بین‌المللی بالای خود درهای آموزش عالی را به روی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی باز کرده‌اند؛ بنابراین داوطلبانی که مایل به شرکت در ماراتن پُراسترس کنکور در ایران خود نیستند، می‌توانند بدون آزمون در ترکیه و در دپارتمان موردنظر خود به تحصیل ادامه دهند.

توصیه می‌کنیم شرایط پذیرش دانشگاه‌های بدون کنکور ترکیه و برنامه خاصی را که به آن علاقه‌مند هستید، به‌طور کامل بررسی و معیارهای خاص آن‌ها را برای متقاضیان بین‌المللی درک کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید تعیین کنید که آیا آزمون YÖS و SAT برای پذیرش ضروری است یا اینکه مدارک دیگری برای فرایند درخواست نیاز دارید.

هزینه پذیرش بدون کنکور ترکیه

هزینه تحصیل در رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه های ترکیه یکی از کمترین هزینه‌های تحصیلی در جهان هستند. به‌عنوان مثال، برنامه‌های کارشناسی در دانشگاه فنّی خاورمیانه از 257 دلار آمریکا در سال شروع می‌شوند. در دانشگاه بوغازیچی، شهریه سالانه از 1107 دلار شروع می‌شود. اگر هدف شما صرفه‌جویی در هزینه است، به‌راحتی می توانید در ترکیه گزینه خوبی برای خود پیدا کنید؛ اما تحصیل در برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌های ترکیه می‌تواند گران باشد؛ مثلاً هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی در دانشگاه‌های دولتی مشهور نسبتاً بالا است. در دانشگاه‌های خصوصی محبوب مانند دانشگاه کوچ و دانشگاه سابانجی، انتظار می‌رود به‌طور متوسط 21743 دلار در سال شهریه پرداخت کنید.

 

سخن پایانی

در سال‌های اخیر، تحصیل در ترکیه به‌دلیل تمامی مزایا و جذابیت‌هایی که دارد به یکی از رویاهای جوانان ایرانی تبدیل شده است و خوشبختانه، درحال‌حاضر پذیرش بدون کنکور ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر است. اگر رویای مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید، می‌توانید در همه مراحل مهاجرت خود به اوچوش اطمینان کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

نوشته های مرتبط

اسکرول به بالا